Vertrek naar Bosnië - Reisverslag uit Breda, Nederland van Sas Smeekens - WaarBenJij.nu Vertrek naar Bosnië - Reisverslag uit Breda, Nederland van Sas Smeekens - WaarBenJij.nu

Vertrek naar Bosnië

Door: Sas

Blijf op de hoogte en volg Sas

24 Maart 2012 | Nederland, Breda

Zaterdag 31 Maart stap in na een dag werken op Titurel in de auto en rijdt naar Bosnië....
Dit omdat ik verschillende projecten ga doen daar. In samenwerking met Out of Area.
Ik ben projectleider van verschillende Nederlandse scholen die een week een mooi project komen doen daar, op een school of zorginstelling. Ze gaan daar renoveren, workshops geven, en gewoon pure liefde en aandacht geven aan de mensen daar.

Hieronder iets van informatie van de geschiedenis en het ontstaan van de oorlog.

Geografie & klimaat
Bosnië-Herzegovina ligt in het zuidoosten van Europa. Het land grenst in het noorden, het westen en het zuiden aan Kroatië (931 km), in het oosten aan Servië (375 km) en Montenegro (249 km). In het zuiden heeft het land 21,2 kilometer kustlijn rond de badplaats Neum, tevens de enige directe uitweg naar zee.
Het grootste deel van het land heeft een streng landklimaat: Hete zomers (waarbij dagtemperaturen van over de 35° Celsius niet zijn uitgesloten) en strenge winters met veel kou en sneeuwval. Een uitzondering op deze kou vormt het zuidelijkste gebied romdom Mostar en de kustplaats Neum. Mildere lucht vanuit de Adriatische Zee wordt tegengehouden door de bergketens van de Dinarische Alpen langs de Kroatische kust.
In Bosnië-Herzegovina komen relatief veel (zwakke) aardbevingen voor, die overigens niet of nauwelijks tot schade leiden. In Bosnië-Herzegovina zijn geen vulkanen.

Het land
Bosnië-Herzegovina is sinds 1992 een onafhankelijk land, lid van de Verenigde Naties, en veel andere internationale organisaties. Sinds het verdrag van Dayton in 1995 een einde maakte aan de burgeroorlog is het land politiek gezien verdeeld in 2 entiteiten en 1 district.
Bosnië-Herzegovina heeft een parlementaire democratie, een meerpartijenstelsel. Aan het hoofd staat een presidium met 3 leden: Een Moslim, een Serviër en een Kroaat. Zij worden elke 4 jaar direct gekozen door het volk. Daarnaast kiest het volk 2 jaar 42 leden (28 uit de Federatie, 14 uit Srpska) voor het Huis van Afgevaardigden, tenslotte kiezen de Federale Huis der Volkeren en de Nationale Assamblee van Srpska elke 2 jaar 15 leden voor het Huis der Volkeren (5 Moslims, 5 Serviërs en 5 Kroaten).
De feitelijke macht ligt echter bij de 2 entiteiten die het land opdelen. Zo zijn er ook 2 legers, en heeft elke entiteit eigen vlaggen.

Het Verdrag van Dayton deelt Bosnië en Herzegovina administratief op in twee entiteiten, namelijk de Moslim-Kroatische Federatie (51%) en de Servische Republiek (49%). Daarnaast is er nog een federaal district, genaamd Brko, dat tot beide entiteiten behoort.
De Moslim-Kroatische Federatie en de Servische Republiek zijn weer onderverdeeld in respectievelijk 10 kantons en 7 regio's. De kantons en regio's zijn op hun beurt weer onderverdeeld in gemeentes.

Bevolking, religie, talen
Over het algmeen zijn het geen 'strenge' vormen van de religies, het is wel zo dat sinds de jaren 90 geloof sterker wordt beleden, dit omdat het geloof de etnische identiteit benadrukt.
De talen in Bosnië-Herzegovina hebben verschillende namen: Servisch, Bosnisch en Kroatisch. Het zijn Slavische talen die verwant zijn aan het Sloveens, Macedonisch, Bulgaars, (Wit-)Russisch, Pools, Tsjechisch, Slowaaks en Oekraiens. In de praktijk schelen deze 3 talen zeer weinig van elkaar, en is er absoluut geen taalbarriére. In het oude Joegoslavië was de officiele taal "Servo-Kroatisch". Sinds 1991 is er sprake van een officiele Kroatische, Servische en Bosnische taal. Zeker in Bosnië-Herzegovina worden de talen door elkaar gesproken.
Tussen de talen zit een gering onderscheid in woorden, en nog minder vaak voorkomend zinsbouw en grammatica. De beide talen zijn in feite dialecten van elkaar.

Economie
De economie van Bosnië en Herzegovina heeft het zwaar te verduren gehad tijdens de oorlog. Met name de industrie, waar het land (en het vroegere Joegoslavië) van afhankelijk was en is, is flink beschadigd geweest. Het land telt vele industrieën, waarvan vele te maken hebben met het delven van de ruim aanwezige delfstoffen (kolen, zink). Ook is er veel petrochemische industrie in het land. Daarnaast is er sprake van intensieve akkerbouw en veeteelt. Vanwege de ligging vindt de meeste handel plaats met de buurlanden Kroatië, Servië en Montenegro.
De lokale munteenheid is de Konvertibilna Marka. De ISO-code is de BAM, maar lokaal wordt deze afgekort tot KM. De koers van de KM is ongeveer 51 eurocent, terwijl een euro ongeveer 1,96 KM is.

Cultuur & eten
In Bosnië-Herzegovina gaan oriëntaalse en Europese cultuur naadloos in elkaar over. Romeinse, Byzantijnse, Slavische, Osmaanse, Habsburgse en Joodse invloeden hebben hun sporen nagelaten in de architectuur, de muziek en de keuken van het land. De trotse bevolking is over het algemeen gastvrij en openhartig en maakt de buitenlandse bezoeker graag deelgenoot van haar rijke tradities. Bosnië-Herzegovina heeft tevens een lange traditie in de vleesverwerking en speciaal in het drogen en roken van vlees.
Het eten in Bosnië-Herzegovina heeft veel Turkse invloeden. De gegrilde vleesgerechten zijn hiervan een goed voorbeeld, bv. het gerecht Bosanski Ionac en cevapcici . Burek is tevens een geliefd gerecht en bestaat uit een hartige taart met vlees dat per gewicht wordt verkocht. Een bekende wijn uit Bosnië is Blatina en er wordt ook veel cognac gedronken.

Bij de bijgevoegde foto's kun je alles zien van het land, waar het precies ligt, de projecten en alles wat ik aan het doen ben tijdens mijn afwezigheid in Nederland.

De scholen met wie ik de projecten ga doen zijn:

Vitalis college welzijn & zorg Breda [instelling zavod drin in Fojnica)
Roc Amsterdam
Roc Tilburg (Mostar)
Da Vinci
Roc Lelystad
ID Katwijk (Zavod drin in Fojnica)
Roc Zadkine (Konjic)
ID College Alphen a/d Rijn
Alfa College.

Liefs Sas

• 28 Maart 2012 - 10:10

M@rc:

Ik zou zeggen: Tik 'm aan die arbeid!

• 30 Maart 2012 - 08:02

Annie:

Hoi Saskia,
    ik wens heel veel succes.

groetjes, en ik ga je volgen hoor.

• 01 April 2012 - 14:41

Karen: